Vantar

Nu ska jag visa hur vantarna blev som mamma också fick i 50 års present. Det är första gången jag gjort vantar och fick tips från Mailin på jobbet att man kunde använda en gammal norsk teknik som heter pjoning. På youtube finns det en grundkurs i det som jag provade på. Det var lite krångligt i början innan jag fattade vad jag höll på med men sen gick det lättare och lättare!

Man använder en nål som i Norge heter heklenål, men i Sverige är det en virknål och troligtvis är vantarna virkade. Jag använde ett tjockt ullgarn från Panduro.

 Så här gick det till när jag gjorde dem:


Här är vantarna så gott som färdiga. De ska bara fästas i toppen och längst upp på
tummarna.


Sen sågade jag ut silverbrickor från en silverplatta som jag stansade med bokstavs-
stansar och borrade hål i bägge ändar för att kunna sätta fast silvret på vantarnas
handleder.


Jag skrev "HOMEMADE" på den ena brickan och "FOR YOU" på den andra
och satte på en liten sten.


Så här blev resultatet efter att jag satt fast silvertagsen på handlederna.


Och så här såg de ut på den nyblivna 50-åringen! ♥


Kommentarer
Postat av: Mamma

Så duktigt gjort! Detta skulle jag aldrig ha klarat av! Så fina och unika vantar! Så kul med silverbrickorna på!Handgjorda saker är alltid det

bästa att få! Tusen Tusen Tack!

mamma

2012-02-09 @ 20:53:21
Postat av: Petra

Åh jag önskade att jag hade varit så där kreativ också!

2012-02-09 @ 22:10:55
URL: http://pbjelke.blogg.se/
Postat av: Kusin Hanna

Alltså ojoj :P Jag är så imponerad, gud vad fina och vad duktig du är.



Synd att vi inte kunde komma i måndags då Sussie fyllde år, allt blir ju lite mer komplicerat när man har en liten, inte bara att dra iväg sådär över en dag. MEN jag hoppas vi ses snart, säg till när ni ska hem till Sverige nästa gång så ska vi försöka passa in och åka hem då vi också, så vi kan ses!



Kram

2012-02-10 @ 12:55:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0