Silversmycken av Linda

Jag har tidigare visat smyckena som jag gjorde på grundkursen i Silversmide på min gamla blogg. Nu tänkte jag visa mer om hur det går till att göra dessa smycken!


Så här såg smyckeverkstan ut där jag gick min kurs. Den ligger på Carl-Johanns Gate
i Oslo.


Det första man sen gör är att märka ut den del i silvret som man vill såga ut. Efter det
sågar man så rakt man kan, detta är väldigt svårt och det krävs stor koncentrations-
förmåga. Efter det slipas man bort ojämheterna.


I det här fallet valde jag att göra ringar. En bred och en rundad. Jag har tyvärr ingen
bild på hur man gör för att få dem runda men det krävs en del specialverktyg och
en gummihammare. Efter det löder man ihop ringarna och sen slipar man ringarna
med olika filar. Det är väldigt svårt att få det jämt och det tar väldigt lång tid att få dem
fina men är mycket spännande att hålla på med! Den sista poleringen av ringarna för att
få dem så blanka görs med maskin.


Detta är sen resultatet. Ringarna var något som alla som gick kursen måste göra för
att lära sig att löda. När vi sen fick skapa fritt valde jag att göra något som liknar
"dogtags" med gravering. När jag sen var färdig med kursen åkte jag på Panduro och
köpte lila band och fästen till "dogtagsen" och ett lås till själva bandet.


Kommentarer
Postat av: Hanna - Mode, smyckestillverkande och min vardag

Fint det blev!

2011-10-01 @ 20:21:38
URL: http://hannafialotta.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0